Lisans onayları, Çin'in ticaret savaşının doruk noktasındayken Nisan ayında nadir toprak ihracatı kontrollerini uygulamaya koymasıyla aylarca süren aksaklıkların ardından geldi.
Çin, şirketleri her ihracat için lisans başvurusunda bulunmaya zorlayarak, Pekin, otomotiv tedarik zincirinin bazı kısımlarını durma noktasına getiren kıtlıklar yarattı ve Washington ile ticaret görüşmelerinde kendisine büyük bir avantaj sağladı.
Reuters'ın Kasım ayında özel olarak bildirdiği üzere, yeni “genel lisanslar”, bireysel müşteriler için bir yıllık izinler kapsamında daha fazla ihracata izin vererek bu baskıyı hafifletmek için tasarlandı ve Ekim ayı sonlarında yapılan Trump-Xi toplantısının önemli bir sonucu oldu.
Otomotiv sektörü tedarikçileri
Güvenlik sebebiyle ismini gizli tutmak isteyen kaynağın belirttiğine göre Çinli mıknatıs üreticisi JL Mag Rare Earth, neredeyse tüm müşterileri için genel lisanslar alırken, Ningbo Yunsheng ve Beijing Zhong Ke San Huan High-Tech sadece bazı müşterileri için lisanslar aldılar. Üç firma ve Çin Ticaret Bakanlığı sorulara yanıt vermedi.
Üç şirketin web sitelerine göre, hepsi otomotiv endüstrisine satış yapıyor. JL Mag'in Avrupa'da bir iştiraki var ve Ningbo Yunsheng, Avrupa ve Amerika'da müşterileri olduğunu belirtiyor.
Reuters Kasım ayında, yeni lisansların mevcut lisans rejimini tamamlayacağını ancak onun yerini almayacağını bildirmişti. Kaynak, şimdilik sadece büyük Çinli nadir toprak şirketlerinin genel lisans almaya hak kazandığını, ancak uygulamanın başarılı olması halinde kriterlerin genişletilebileceğini belirtti.
Sorular devam ediyor
Yeni lisanslar, Güney Kore'deki liderler zirvesinde kararlaştırılanlar konusunda Pekin ve Washington'un açıklamaları arasındaki uçurumu bir ölçüde kapatıyor.
Beyaz Saray genel lisansları Çin'in nadir toprak ihracat kontrollerinin fiilen sona ermesi olarak nitelendirirken, Pekin yeni lisanslar hakkında kamuoyuna çok az bilgi verdi ve rejimini kaldırma niyetinde olduğuna dair hiçbir işaret vermedi.
Lisansların ne kadar yaygın olarak verileceği ve savunma veya havacılık ve yarı iletkenler gibi hassas sektörler gibi bazı müşteriler için yasak olup olmayacağı henüz belli değil.