İklim değişikliğinin etkisiyle artan sıcaklıklar, düşen nem oranı, uzayan kuraklık dönemleri ve şiddetli rüzgârlar, Türkiye’de olduğu gibi dünya genelinde de orman yangını riskini yükseltiyor.
Tarım ve Orman Bakanlığına bağlı Orman Genel Müdürlüğü, yangınların önlenmesi ve müdahalenin hızlı ve etkin şekilde yapılabilmesi için yılın 365 günü, 24 saat esasına göre çalışmalarını sürdürüyor.
Bu kapsamda orman yangınlarıyla mücadele stratejileri güçlendirilirken, envantere eklenen yeni araçlar, teknolojiler ve yürütülen projeler sayesinde yangınların önüne geçmek ve oluşabilecek zararları en aza indirmek için yoğun çaba harcanıyor.
Ormanları korumak amacıyla bu yıl 28 uçak, 119 helikopter ve 14 İHA ile yangınlara karşı havadan güçlü bir mücadele yürütülüyor; toplam 462 ton su atma kapasitesiyle çalışmaların etkinliği artırılıyor.
Hava araçlarının sayısı yeni alımlarla birlikte 146’dan 161’e yükselirken, karada da kapasite önemli ölçüde güçlendirildi. Arazöz sayısı 1.766’dan 1.953’e, ilk müdahale aracı sayısı 2.742’den 2.766’ya, iş makinesi sayısı ise 831’den 878’e çıkarıldı.
Ayrıca helikopterlerin hızlı su ikmali yapabilmesi için kullanılan havuz ve gölet sayısı 4.852’ye ulaştı; buna ek olarak 55 yeni havuz ve göletin daha inşa edilmesi planlanıyor.
Bu yıl içinde yapay zeka destekli yangın risk haritaları da devreye alınırken söz konusu haritalar, sıcaklık, rüzgar, nem, topoğrafya, yanıcı madde tipi ve kuraklık gibi birçok parametreyi birlikte değerlendiriyor. Yangın riskini 7 gün önceden tahmin edebilecek şekilde çalışan yapay zeka destekli sistem sayesinde, yangın çıkma ihtimali yüksek alanlarda, önleyici tedbirler artırılıyor.
Vatandaşlara orman yangını uyarısı ve önleyici tedbirler
Hava sıcaklıklarının mevsim normallerinin üzerine çıkması, düşük nem ve şiddetli rüzgarın da etkisiyle orman yangınlarının kontrol altına alınmasını zorlaştırıyor. Yetkililer, geçen yılki verilere göre yangınların yüzde 91’inin insan kaynaklı olması nedeniyle son günlerde uyarılarını daha da yoğunlaştırıyor.
Tarım ve Orman Bakanlığı ile Orman Genel Müdürlüğü başta olmak üzere yetkililer, vatandaşların yangına sebep olabilecek davranışlardan kaçınması ve daha dikkatli olması için sosyal medya ve çeşitli mecralardan bilgilendirme mesajları yayımlıyor.
Özellikle bu dönemde artan piknik faaliyetleri nedeniyle dikkatsiz davranışların önüne geçilmesi büyük önem taşıyor. Orman teşkilatı; rekreasyon alanları dışında ateşli piknik yapılmaması, anız yakılmaması, söndürülmemiş sigara izmaritlerinin atılmaması ve yangına neden olabilecek her türlü çöp ve atığın ormanlık alanlara ya da yol kenarlarına bırakılmaması konusunda uyarılarını sürdürüyor.
Duman veya ateş görülmesi durumunda ise vatandaşların 112 Acil Çağrı Merkezine bildirimde bulunmaları isteniyor.